lördag 4 juni 2011

Jag tror jag älskar dig

Jag har precis läst ut Jag tror jag älskar dig av Allison Pearson och vilken mysig feelgood-bok det var! Nu blir det musik igen men David Cassidy har jag aldrig haft några känslor för... Det hade däremot bokens huvudperson Petra och hennes tjejkompisar i Wales när de var 13 år 1974 - de var fullkomligt besatta och medlemmar i den största fancluben någonsin. Bill i London hyste känslor av ett motsatt slag för tonårsidolen och ikläder sig motvilligt rollen som David Cassidy i fanmagasinet  - han skulle hellre dö än erkänna för sin flickvän och kompisarna i rockbandet exakt vilken tidning han skriver för och vad, nämligen Davids personliga brev till alla fans!
Många år senare, 1998 när modern just dött, går Petra igenom saker i sitt barndomshem och hittar ett brev adresserat till sig från 1974 där hon och tjejkompisen Sharon vunnit en tävling där ett möte med David Cassidy är priset, något som Petras stränga mor dolt alla år. Petra kontaktar tidningsförlaget och vill ha sitt pris!!!
Det är en insiktsfull och varm bok om vänskap och den första kärleken - tonårsidolen! Vi hade ju aldrig The Partridge Family på TV i Sverige och det var pga den han blev så stor i  bla England. Självklart var jag tvungen att kolla David Cassidy på youtube, jag minns bara att jag blev besviken när det var en filmis av honom ist för ABBA jag fick med godiset som liten! Vilket var det? Päronsplit?

 
Annika 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar