torsdag 6 oktober 2011

Tomas Tranströmer fick äntligen Nobelpriset!

Jag blev så glad, har väntat på detta i många år. Läser inte så mycket poesi annars men vem kan motstå Tranströmer!? Han är inte svår alls, det är bara så vackert och tankeväckande. Vilka fantastiska liknelser och så mycket förtröstan! Sug på den här:

MADRIGAL

Jag ärvde en mörk skog dit jag sällan går. Men det
kommer en dag när de döda och levande byter plats.
Då sätter sig skogen i rörelse. Vi är inte utan hopp.
De svåraste brotten förblir ouppklarade trots insats
av många poliser. På samma sätt finns någonstans i
våra liv en stor ouppklarad kärlek. Jag ärvde en mörk
skog men idag går jag i en annan skog, den ljusa.
Allt levande som sjunger slingrar viftar och kryper!
Det är vår och luften är mycket stark. Jag har examen
från glömskans universitet och är lika tomhänt som
skjortan på tvättstrecket.

ur "För levande och döda", 1989

Rafaela och jag tittade på livesändningen av tillkännagivandet på nätet och vi skrek JA!!! Jag tror våra besökare på Stocksunds bibliotek ursäktade... Sen direkt till hyllan och plocka fram det vi hade att skylta med, och så skriva på hemsidan: http://www.danderyd.se/DanderydTemplates/Page____8180.aspx
/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar