onsdag 21 december 2011

Filmmys i juletid!

Så bibliotekarie jag är, tycker jag naturligtvis att mellandagarna är som ämnade för att varva långa, vintriga promenader med mysiga lässtunder i stugvärmen. Men när julklappsböckerna är lästa, då är det alltid lite extra lockande att tillsammans med nära och kära njuta en riktigt bra film.

2011 har varit ett ypperligt bioår på många sätt och några som redan kommit ut på DVD vill jag varmt rekommendera. Den första, föga förvånande Oscarsbelönade är "The King's Speech" med förträffliga skådespelare som Colin Firth, Helena Bonham Carter och Geoffrey Rush. Motgång som övergår i triumf, kravlös kärlek och mod kan värma våra hjärtan när vintern ännu inte rasat ut.

Nästa filmtips däremot handlar om två herrar som fullständigt saknar tunghäfta. Jag rekommenderar verkligen "The Trip", för Rob Brydon och Steve Coogans drastiska humor och sanslösa imitationer. Sista tipset är "Igelkotten", filmen som baseras på Barberys uppskattade roman "Igelkottens elegans". En riktig julklapp för alla frankofiler: humor, Paris i sin lyxigaste skrud och relationer som förändrar livet för alla inblandade. En riktigt kulturell jul tillönskar jag er!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar